sunnuntai 18. lokakuuta 2009

T.I.T = This Is Tanzania

- Nettikahvilassa 0.5h maksaa TSH2000 ja 1h TSH 5000
- Tansaniasta saa vaaleanpunaista wc- paperia, luksusta
- Jos varas jää kiinni, hän yrittää juosta pakoon poliisiasemalle (koska muuten hänet tapettaisiin kadulla)
- Sahkot ovat poikki saasto syista iltaisin klo:18-23 ainut aika kun on pimeaa ja niita tarvittaisiin
- Bussissa pakattiin rinkkoja bussin alaosaan, rinkkojen viereen heitetään kaksi säkki ja mies osoittaa niitä ja sanoo ”samaki” (=kalaa). Kiva. Myös penkkimme alta löytyi yksi löyhkäävä säkki samakia. Haju oli tajunnan räjäyttävä.
- Ravintolassa pyytäessäni haarukkaa riisiiä ja kanaa syodäkseni tarjoilija toteaa ”it’s not allowed” (ja viereisessä pöydässä istuu kaksi paikallista miestä syöden kanaansa haarukalla)
- Turisteja kusetetaan 1/0. Hotellissa taulu maksaa USD500, ja sama taulu kadulla USD50. Valkoisilta rahat pois.
- Bussissa matkustaessa tomu pöllyää niin sakeana ettei kuski näe eteen; ihmiset avaavat kaikki bussin ikkunat ja kehottavat meitäkin tekemään samoin. Huh.. Pölyä oli sitten joka paikka täynnä. Punainen kassi oli perillä ruskea kassi.
- Päätettiin maistaa eräässä paikallisessa ravintolassa vuohta, saimme syvät lautaset täynnä luun palasia ja ihraa. Yhtään syötävää palaa emme löytäneet. Siinä paikassa eivät mzungut (valkoihoiset) tainneet olla suosiossa.
“It’s a long process”
- Ravintolassa tilattiin sandwichit ja 0.5h kuluttua tarjoilija tulee kysymään haluatteko sittenkin tilata jotain muuta, sillä sandwichien tekeminen on hyvin pitkä prosessi. Odotettiin siis kahta leipää kaksi tuntia.
- Olemme olleet maassa nyt 10 viikkoa ja en vieläkään ole saanut immigraatiosta työlupaa. Sen toimittaminen kestää kaksi viikkoa joka meillä on töitä enää jäljellä. Ilmeisesti hyvin pitkä ja vaativa prosessi.
- Bussimatkoihin saa varata koko vuorokauden aikaa.. Tiet ovat huonoja ja välimatkat pitkiä. (ja kolariin kannattaa aina varautua , yhdessä perään ajossa oltiin ja selvittelyihin meni kaksi tuntia) Pisin bussi matkamme putkeen oli matka Moshista Mwanzaan, 16h ja yksi 15min tauko. Siinä olisi ollut uribagille käyttöä.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti